Verhalen vertellen. Sommige mensen kunnen dat zo goed. Een verhaal zo brengen dat het intrigeert. Niet gewoon wat zeggen. Maar vol beleving en avontuur. Met handgebaren, een verheffende stem en een mimiek waar je kippenvel van krijgt.


Een goed verhaal

Een verhaal komt niet binnen door simpelweg vertellen hoe iets werkt of wat je visie of strategie is. Niet zolang de luisteraar, of in ons geval de kijker, er geen verbeelding bij kan creëren. De kracht zit hem in het vastgrijpen van de kijker. De kijker het vermogen geven zich in te kunnen beelden in de situatie. Meenemen op reis. Meenemen op avontuur.

Naar goede verhalenvertellers kun je uren luisteren. En daar hebben we de kern te pakken. Een goed verhaal schrijven is één. Een goed verhaal vertellen is twee.


Beeld, geluid en inhoud

Wij hebben onze hobby gemaakt van beide facetten. Niet omdat we zo goed zijn in het persoonlijk vertellen van goede verhalen. Nee, omdat we een middel hebben gevonden wat het éénvoudiger maakt om een verhaal precies de juiste lading mee te geven, zodat een verhaal binnenkomt. Waardoor je je verplaatst in een situatie. Waarmee we je op avontuur nemen.

Een goede mix tussen bewegend beeld, een perfecte geluidsmixage, timing en bovenal: de inhoud. Een intrigerende stem. De verhalenverteller.


Een goede voice-over tekst schrijven

Mocht je al met ons gewerkt hebben, dan heb je ervaren dat we hieraan juist veel waarde hechten. Het is de basis voor de gehele productie. De eerste opzet tot een goed verhaal: de voice-over tekst.

Elk woord wordt gewogen: is het herhalend? Dan wordt er gestreept. Een verhalenverteller vertelt immers ook niet twee keer hetzelfde. Dan zou je in slaap vallen. Gebruikt een verhalenverteller veel tekst om iets uit te leggen? Ook dan is het lastig jezelf bij de les te houden.

Het belangrijkste doel is dat de boodschap overkomt. Natuurlijk is dat ons werk. Sterker nog: dat is onze verantwoordelijkheid. We hanteren dan ook altijd de onderstaande principes. De basiselementen om tot een goede voice-over te komen.

Tip 1: Schrijf in spreektaal
Dit kun je het beste oefenen door je geschreven tekst luid uit te spreken richting jezelf of iemand anders. Loopt het lekker? Geen lastige woorden of ‘bekkenbrekers’? Dan gaat het goed!

Tip 2: Gebruik korte zinnen
Door kort en krachtig te ‘vertellen’, komt je verhaal beter binnen en houd je de kijker bij de les. Je blijft niet te lang in hetzelfde hangen, waardoor het een belevenis wordt om naar te luisteren.

Tip 3: Niet te veel vaktaal
Wees je bewust van je doelgroep. Oftewel degene die je video bekijkt. Voor hem of haar moet je verhaal duidelijk zijn. Maak voordat je begint een profielschets en gebruik de woorden en zinsconstructies die daar bijhoren.

Tip 4: Houd je boodschap simpel
Het heeft geen zin uit te wijden in complexe theorieën. Houd je bij de kern van het verhaal. Men vraagt wel als men meer wil weten. Laat eerst het verhaal maar eens zijn werk doen: prikkelen, interesse wekken of begrip creëren.

Tip 5: Voorkom herhaling
Eén keer vertellen met het juiste beeld, met de juiste lading en het komt binnen. Vertrouw daarop. Blijven hameren op hetzelfde werkt soms zelfs verwarrend en zorgt ervoor dat je verhaal minder krachtig overkomt.

Tip 6: Denk goed na over de laatste regels
Laat een goed gevoel achter. De laatste seconden blijven het beste hangen, maak hier gebruik van. Wees er bewust van dat dit gedeelte van je tekst van levensbelang is als het gaat om het activeren van de kijker. Hierna is de kijker immers weer aan zet.

En vergeet niet: ook het beeld vertelt een verhaal. Kun je het niet kwijt in de stem, dan kan je door de juiste beelden te gebruiken alsnog het complete verhaal overbrengen.

Niet alles hoef je te vertellen. Met handgebaren kom je ook een heel eind.

Wil je meer weten of gewoon eens hierover filosoferen? Dat treft. Samen stoeien over de juiste context doe ik graag.
Ik help je dan ook graag verder met jouw verhaal.

Neem contact op en ik zorg dat de koffie vers gemalen is.